Yeşilin ve Mavinin Buluştuğu Yerdesiniz

4 Yıl Sonra

Kategori Kategori: Anı | Yorumlar 3 Yorum | Okunma 1682 Okunma | Yazar Yazan: salim | 01 Ocak 2012 14:25:42

Salim beye teşekkür ediyoruz

Arabistan'ın başkenti Riyad'a ikinci kez gidişim geçen ay nasip oldu. İlk gidişimden bu yana dört yıl geçmişti. Birşeylerin değişip değişmediğini merak da etmiyordum açıkçası. dört sene geçmiş olmasına rağmen ben 4 yıl öncesinin koşullarını gayri ihtiyari de olsa gözönünde bulundurarak vardım Riyad'a.

Havaalanında valizimi alıp terminalden çıktıktan sonra kapıda taksiciler rızıklarını kazanmak için “ taksi lazım mı abi ? “ kabilinden "taksi, taksi" diye karşılıyorlar sizi. Ben de beni karşılayan ilk taksiciye "yes" dedim. Beraber , uzun bir taksi kuyruğunun olduğu ve bu kuyrukta ortalarda bir yerde olan arabasına doğru ilerlerken gideceğim otelin telefon numarasını adama vererek tam adresini ögrenmesini sağladım. Arabasına bindik. "Bu adam burdan nasıl çıkacak?" ve "Acaba ne kadara götürmek isteyecek" diye düşünürken gözümün ucuyla da adamı izliyordum. Arabasının torpido gözünden taksi fişi koçanını çıkardı , boş bir sayfa açtı ve ücret kısmına 200 SAR (100TL) yazdı. Dört sene evvel , benzer uzaklıktaki mesafe için 50 SAR ödemiştim. Haliyle çok pahalı geldi ve itiraz ettim. Ne kadar vereceğimi sordu, “50” dedim. “50 Dolar ise olur SAR ise olmaz” dedi. Ben de “Sadece 50 SAR” dedim. “Olmaz , o zaman 150 SAR ver” dedi. Ben yine “olmaz” dedim ve arabadan indim. Kuyruğun başına doğru giderken başka bir taksici yanaşıp gideceğim yeri öğrendikten sonra “75SAR a götürürüm” dedi. "Anlaştık" diyerek yola koyulduk.

Her ne kadar dinimiz ve kitabımız aynı olsa da birbirimiz ile konuşup anlaşabileceğimiz ortak bir dilimimizin olmaması bizi İnglizce'nin tarzancası ile konuşmaya mecbur bıraktı. Havaalanında ayrıldığımızda taksici bana taksi tarifesini gösterdi ve en uzun mesafenin 120 SAR olduğunu belirtti . İçimden ilk adama kızdım ama sonra bizim Türkiye'deki taksicilerin yabancılara yaptıklarını düşününce kızmaktan vazgeçtim.
Dedim “Dört sene evvel 50 sar ödemiştim”. "Evet" dedi, “Dört sene evvel ücretler öyleydi, şimdi bu seviyelerde. Bu ülkede de enflasyon var” anlamında bişeyler söyledi. Verginin sıfır olduğu, petrolün sudan ucuz olduğu bir ülkede bu kadar enflasyonun olması beni biraz şaşırtsa da gerçek buydu.

Dört yıl öncesine göre Riyad'da kalabalık ve trafik artmış. Özellikle sabah ve akşam saatlerinde belli istikametlerde , o geniş yollara rağmen , trafik çok yavaş ilerliyor. Öte yanda trafik sorununa çözüm bulmak için bir çok yerde yol inşaatları göze çarpıyor.

Arabistan’da şehir içi ulaşımda toplu taşıma araçları olmadığı için ya taksi kullanacaksınız ya da araba kirayalayacaksınız. Uzun sureli kalışlarda genelde araba kiralanır, bu da Arabistan’da araba kiralama şirketlerinin yaygın olmasını gerektirmiştir.
Araba kiralayıp benzin istasyonuna çektiğimde, pompacıya 30 SAR (15 TL) vererek doldurmasını belirttim. 2007’de deponun 7-8 TL ye dolduğunu biliyordum ama madem ülkede enflasyon var heralde 30 SAR’a ancak dolar diye aklımdan geçirmiştim. Depo dolduğunda pompacı 14 SAR geri verdi. Ülkemizdeki durumun tersine Arabistan’da verilen litreyi gösteren gösterge fiyata gore çok daha çabuk ilerliyor. Turkiye’de ise fiyat verilen litreden çok çok daha önde gidiyor.

Vardığımın ikinci günü yağmur başladı ve 1 gün süreyle devam etti. Yağmur ile beraber esen rüzgar havayı hiç beklemediğim şekilde soğutmuştu. Gitmeden once bu derece soğuk ve yağışlı bir havanın olabileceğini tahmin etmediğim için yazlık ayakkabı giymiştim. Dolayısı ile ayaklarım baya bir ıslandı ve üşüdü.Bunun üzerine Facebook’ta duygularımı aşağıdaki sözlerle ifade ettim;

Burda 35.55 litre benzin 8 Lira .
Burda hava yagmurlu ve soguk.
Kazak ve mont giyiyorum.
Ayagımda yazlık ayakkabı,İçine su alıyor yürüdükçe yollarda.

Tahmin etmezdim havaların bu kadar soguk Ve de yagışlı olacagını
Ben bu Riyad'a gelmeden önce.

Bir sonraki günden gelinceye kadar hava bir Anadolu şehrinin ilkbaharı gibiydi.

Türkiye’ye dönmeden bir önceki hafta sonu biri Pakistanlı üçü Türk olmak üzere 4 kişi Mekke’ye doğru arabayla yola çıktık. Riyad – Mekke arası 860 km civarı. Sabah 7:00 gibi Riyad’dan çıkabildik. Taif’deki Mikat sınırına ki 780km uzaklıkta, saat 13:30 sularında eriştik. Mikat sınırında bulunan giyinme ve abdest kabinlerinde gerekli hazırlıkları yapıp iki rekat namaz kılarak umreye niyetlendik , sonra ihramlı halde Mekke’ye doğru telbiye getirerek ilerledik. Mekke’ye vardığımızda vakit ikindi vaktiydi. Eşyalarımızı bir otele yerleştirip ikindiyi kıldıktan sonra Kabe-i Muazzama’yı ziyaret ve umre ibadetimizi tamamladık şükürler olsun.
Akşam vakti karnımızı doyurmak için, Mekke’nin ünlü fast food zinciri olan AL-Baik ‘e gittik , saat 23:30 civarı. Saat gece yarısına yaklaşmasına rağmen çok kalabalıktı. Pakistanlı arkadaşın rahat tavırları ve “kolayca alırız sorun olmaz” demesine güvenerek içeri girdik ve kasadan sipariş verip ödeme yaptıktan sonra sıra numaramıza baktığımızda önümüzde 300 kişinin oldugunu şaşkınlıkla gördük. Artık yapacak bişey yoktu, bekleyecektik. Takriben 1 saat sonra siparişlerimizi alıp karnımızı doyurabildik. Otele gelip uyuduğumuzda saatler 2:00 yi gösteriyordu.

Ertesi gün Cuma namazı için dışarı çıktığımıda arabamızın yerinde olmadığını gördük. Otel sorumlusuna sorduğumuzda çekicinin gelip tüm araçları çektiğini söyledi. Halbuki görünen o ki araba otelin yanında olmasına rağmen sadece bizim araba çekilmiş . O esnada biz araba nerde diye bakarken ılık ılık yeller esen arabanın yerine başka bir araç park ediyordu . Herneyse, Cuma namazından sonra iki arkadaş bir taksiye atlayıp arabaların çekildiği yerden 50 SAR bedel karşılığında arabayı alıp geldiler.

Mekke’den Taif’e iki farklı yol var. Mekke’den dönüşte gelişimizden farklı olarak diğer yolu tercih ettik. Bu yol çok yüksek bir dağdan geçen virajı bol bir yol. O yüksek dağın tepesine çıkıp aşağı vadiye doğru baktığınızda muhteşem bir görüntü ile karşılaşıyorsunuz. Kıvrım kıvrım kıvrılan yollar, bulutlu havada güneş ışınlarının bulutlar arasında kendilerine yol bularak yeryüzüne süzülmesi ve bunları rüzgarlı bir havada Taif’in maymunlarının yanında izlemek hayatınızda yaşayacağınız ender anlardan biri olsa gerek.

Arabistan’da kaldığım sürede öğünleri genellikle dışarda yedim. Mc Donals, KFC ve yerli marka fast food zincirleri çok yaygın ve tercih ediliyor. Ya bunları tercih etmek ya da Türk lokantalarına gitmek durumundasınız . Akşam vakitleri Türk lokantalarında sulu yemek de pek bulunmadığı için açıkçası sulu yemek yokluğunu epey hisettim. Bir akşam Pakistanlı arkadaşım beni küçük , lokanta gibi bir yere götürüp yemek ısmarlamak istediğini söyledi. Bunu teklif ederken yemeği beğenip beğenmeyeceğimden emin olmadığını da belirtti. Ben de “ ne demek, gidelim tabi, bu fast foodları yemekten daha kötü değildir heralde” dedim . Afganlıların olduğunu öğrendiğim o ufak lokantaya girdik, ayakkabılarımızı çıkararak sedir gibi bir yere oturduk. İki kase yemek geldi. Bir de baktım ki bildiğimiz mercimek çorbasının az sulu olanı. Bir de yanında fırından henüz çıkmış sıcak yufka. “Oh be !” dedim. Yumuldum ekmeğe. Sıcak ekmeği bölüp bölüp çorbaya daldırıyor, keyifle mideme indiriyordum. “Beğendin mi” diye soran arkadaşıma ancak başımı sallayarak cevap verebiliyordum çünkü yemek bitene ağzım yemek yemekle meşgüldü.

Bir seyahatimiz daha nihate erdi ve kazasız belasız ülkemize döndük. Kangallı Hacı Abdullah’ın dediğinin tersine, Allah (c.c) herkese oralara gitmeyi nasip etsin.